Advertise on warmetal.nl!
Click for more information
about advertising here.

Did you find this website useful? Did I save you a lot of time?
Please consider donating to support this site:

Wereldreis 2009 2010

De voorbereiding

20 aug 2009 - Nieuw Zeeland is geboekt!

Ik moet even wachten op een build op de zaak en heb dus even tijd om wat goed nieuws te spuien:

Nieuw Zeeland is geboekt!

Of eigenlijk, m'n wereldreis is geboekt! Door een tip heb ik een drie maanden durende reis rond de wereld geboekt. Ik vertrek begin december en dan ga ik eerst een week naar Japan, vervolgens breng ik 9 weken door in Nieuw Zeeland… waar Pauline mij ook komt bezoeken voor 6 weken :-d Begin februari ga ik dan nog een week naar Australië waarna ik nog een week via Los Angeles naar Las Vegas ga. Helaas moet ik daarna weer naar huis maar ik denk dat ik een heel fijne tijd ga hebben :-)

30 nov 2009 - Nog 2 dagen

En dan begint de “grote” reis. In totaal 12 weken, 3 continenten en heel veel vliegreizen zal ik onderweg zijn. Eerst vlieg ik overmorgen naar Japan, waar ik de eerste paar dagen in het BakPak hotel zal overnachten. Volgende week dinsdag vlieg ik door naar Nieuw Zeeland, en weer later naar Australie en Las Vegas, maar daarover later meer. Ik zal mijn avonturen hier proberen bij te houden.
Voor mensen die nog contact zoeken, ik zal gewoon per email bereikbaar zijn, alleen mn vaste mobiel gaat niet mee.
Dit was het vooralsnog, hopelijk heb ik snel leuke verhalen!
Sjoerd

Japan

3 dec 2009 - I am nothing - het is hier net als thuis

Ik ben vanmiddag aangekomen in tokyo en er zijn tot nu toe twee dingen die opvallen. Net als in Nederland regent het hier… Al de hele tijd. Zo'n druilerige regen, die maar door en door gaat. Dat is 1 ding wat opvalt. Het andere… Iedereen (zelfs fietsers) heeft een paraplu. Dat is dan weer niet zoals in Nederland. Verder ben ik ingecheckt in het bakpak hotel… Niet echt het beste wat ik kon vinden maar wel het goedkoopste. Slaapplaatsen in tokyo zijn duur in tegenstelling tot eten. Ik heb zojuist avond gegeten ergens in een restaurantje en voor 240 yen (nog geen 2 euro) en dan krijg je noodles, rijst, dunne reepjes varkensvlees gebakken met ui en rijst en nog wat groente, helaas niet te identificeren, behalve dat het een kool achtig iets was. Erg lekker moet ik zeggen, zelfs als je een jetlag heb ;-) Overigens, de mensen die je tegenkomt zijn af en toe erg grappig… 'What do you do for a living?' 'I am nothing' ;-) Daar moest ik wel om lachen.
Alvast welterusten!

4 dec 2009 - Tokyo metal

Nadat ik vanmorgen erg vroeg was opgestaan (leuk zo'n jetlag) heb ik besloten dat vandaag METAL dag was. Ik ben naar het japanse zwaarden museum gegaan. Echt heel mooi om al die antieke zwaarden te zien, alleen ondanks dat je er een folder bij krijgt met wat algemene uitleg is de totale informatie wat summier, de uitelg bij de zwaarden is geheel in het japans. Desondanks, erg indrukwekkend :-) Dat was het eerste METAL gedeelte, het tweede aan het eind van de avond. Na een aantal keer te zijn verdwaald (grrr) ben ik uiteindelijk eerst ergens gaan eten, waarbij ik uit het raam zit te kijken en blijk recht tegenover de zaal te zitten waar wat metal bandjes zouden gaan spelen. En toen werd ook duidelijk waarom tokyo de naam heeft zo duur te zijn. Voor deze bandjes zou je in nederland maximaal 7/8 euro betalen, hier was het 3000 yen, omgerekend ruim 22 euro, en bier kost 500 yen (3.75) en dan krijg je schraal bier in een kartonnen beker :-( En had ik al gezegd dat de bandjes slecht waren? Gelukkig was de rest van het publiek minder kritisch wat het weer erg gezellig maakte.
Welterusten!

6 dec 2009 - Chanko

Gisteren heb ik nog een poging gewaagd om de zonnebloemen van 'van Gogh' te gaan zien, en gelukt. Het museum was weer open gelukkig en erg leuk ook. Het museum is voornamelijk gericht op Suji Togo en dat is een erg goede schilder uit japan. Ik vond z'n schilderijen erg mooi, maar het absolute hoogtepunt van het museum is natuurlijk de zonnebloemen. Niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat ze het hebben gekocht voor 5 biljard yen, met de huidige wisselkoers dus zo'n 37 miljard euro… Daarna ben ik de nerd gaan uithangen in electric city, wat een beetje tegenviel, veel lampjes maar het deed me niet zo veel. Het is tegenwoordig meer anime ed en dat vind ik niet zo interessant.
'S avonds ben ik naar een punk club gegaan waar allerlei ska bandjes speelden, erg gezellig maar ik was wel de enige gajin… (Buitenlander) Wat me opvalt is dat veel japanners je aanspreken omdat ze gewoon graag engels willen spreken. Zoals ik al zei, erg gezellig en met de eerste metro naar huis gegaan dus ik was vanmorgen een beetje moe ;-) dus heerlijk gaan wandelen in de keizerlijke tuinen, SUPER mooi, zeker in het zonnetje, alleen op dat soort momenten mis ik Pauline wel heel erg… :-( 'S middags wou ik naar het bier museum hier, maar bij aankomst bleek het te worden verbouwd :-( dus ben ik maar een biertje gaan drinken in het aangrenzende 'beer station', alwaar ik een heerlijke stout heb gedronken.
Daarna ben ik naar het sumo gedeelte van Tokyo gegaan om origineel sumo voedsel te eten. Chanko, heet dat en het is een soort stew met allerlei verse groenten, kip en beef. Nou ja, kip… Het bleek kuiken te zijn… Wat ook te zien was. Erg lekker in ieder geval, en ondanks dat niemand van de bediening engels sprak was het er leuk en kreeg ik na afloop allemaal cadeautjes mee… Zoals sake… Inmiddels op :-p
Morgen ga ik naar Hakone waar ik heerlijk ga slapen in een traditionele herberg, lees slapen op matten en een bad nemen in een warme bron :-) Ik heb daar alleen geen bereik waarschijnlijk, en ik vlieg gelijk door naar Nieuw Zeeland daarna dus het kan even duren voor het volgende verslag. Wellicht dat er dan foto's bijzitten.
Welterusten!

7 dec 2009 - Mount fuji

Ik heb mount fuji gezien :-) . En wel vanaf een piratenboot vanaf lake ashi en morgen ga ik nog iets met een kabelbaan doen :-) , die komt ergens bij een nog rokende vulkaan (lekker, zwavel ademen ) en schijnt ook weer uitzicht te geven op Mount fuji.
Voor de mensen die het nog niet doorhebben, ik heb het best naar m'n zin ;-) Oh, en nu ga ik me klaar maken voor m'n bad, het hotel waar ik zit heeft een natuurlijk buitenbad, wat heel goed voor me schijnt te zijn, zo goed dat ik er maar een half uur in mag… Alvast welterusten!

Nieuw Zeeland

9 dec 2009 - De drie grootste steden van Nieuw Zeeland in 1 dag

Nadat ik gisteren nog het vulkanisch gedeelte van Hakone had bezocht begon de lange reis naar waar ik nu ben… Niet helemaal zonder problemen… In het kort kwam de reis hier op neer: 1 busreis, 3 treinen, 3 vluchten en uiteindelijk weer een bus en 25 uur later was ik op bestemming. De problemen waren met de eerste en de laatste vlucht. Voor de eerste vlucht had ik slechts 40 minuten om in te checken en te boarden dus dat was een beetje stressen. Wat vooral leuk is dat je dan bij een elektronisch bord staat waarop in het Japans staat waar je heen moet… En je moet wachten voor de Engelse vertaling en dat 2 keer… Het begon echter pas echt spannend te worden met de laatste landing… Die MISLUKTE waarbij het vliegtuig op het laatste moment weer op moest trekken, en dat allemaal door de harde wind… Gelukkig ging de tweede keer wel goed. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje zenuwachtig was… Gelukkig zei de vrouw naast me dat het daar wel vaker voorkwam. Zij had het een keer meegemaakt dat het pas bij de 5e keer lukte :-s
Alles bij elkaar heb ik dus de 3 grootste vliegvelden van Nieuw Zeeland in 1 dag gezien, eerst Christchurch, daarna Auckland en dus geëindigd met Wellington. En oh ja, morgen bbq-en met Jasper, welbekend onder de (oud)OGDers ;-)

10 dec 2009 - Orka!

Ik heb zojuist een orka gezien! :-) Ik was onderweg met de ferry vanaf Jasper in Eastbourne, een Wellington wijk, naar het centrum om de trein te pakken en opeens stopte de boot en iedereen kijken… Naar twee orka's die aan het spelen waren aan bakboord zijde :-) Ik heb een foto gemaakt… Van de rugvin ;-) De bbq bij Jasper en Kim was trouwens gezellig, er waren nog meer Nederlanders bij aanwezig, allemaal lekker bier en vlees :-) Erg goed te doen.
Gisteren overigens ook nog naar het 'Te Papa' museum geweest, het nationaal museum. Veel te groot voor 1 middag dus ik heb alleen nog maar de natuur sectie en de vulkaan/aardbeving sectie gezien, en die waren al erg mooi en indrukwekkend. Overigens, voor de geïnteresseerden, 'Te Papa' is Maori en betekend grof vertaald 'Ons Thuis'.
Goedemorgen trouwens!

12 dec 2009 - Het eerste bos

Ik heb de afgelopen 2 dagen doorgebracht bij heel vriendelijke mensen in Otaki op het Noordereiland. Ik had contact gezocht met een bushcraft organisatie om ook hier in Nieuw Zeeland een beetje voorbereid het bos in te kunnen en dat bleek best moeilijk. Uiteindelijk toch iets kunnen vinden en daarmee afgesproken, zij zouden mij op komen halen van het treinstation en dan zouden we verder wel zien. Hij was een uur te laat maar voor dat soort dingen was ik al gewaarschuwd, tijd is niet iets waar kiwi's rekening mee houden en zij waren daar gelukkig geen uitzondering op. We zijn gelijk het bos ingegaan en kregen onderweg al gelijk onze eerste eetbare plant in onze mond geduwd ;-) In het bos was het heel mooi en we (we is trouwens ik en een andere jongen uit Seattle genaamd Jesse) hebben verschillende eetbare planten geprobeerd en natuurlijke plaatsen om te slapen gevonden. Voor mij was de meest opvallende de Hen and Chicken fern, een varen waarvan de jonge scheuten goed te eten zijn, en ook sapplejack, 1 of andere rare plant die erg veel vocht bevatte was erg lekker. Van de Hen and Chicken fern heb ik foto's, wie weet gaan ze ooit nog op internet komen :-) Uiteraard hebben we ook wat planten meegenomen voor het avondeten. 'S middags ook nog een paar strikken gezet voor konijn, helaas niet succesvol maar uiteraard wel leuk om te proberen. In de tussentijd op het strand geweest waar we paddestoelen hebben gevonden… :-s en het skelet van de fuga, die giftige japanse lekkernij… 'S avonds naar het terrein zelf, waar Steve (de begeleider) woont, erg mooi aan de rivier en ook erg basic. Elektriciteit kwam van een zonne paneel en water kwam uit de lucht ;-) , al het eten verbouwden ze zelf, helemaal organisch en ik werd verzocht om m'n mobiele telefoon uit te doen ivm de straling… Wat niet erg was want er was toch geen bereik! Ik ben maar vroeg gaan slapen, ondanks dat het vrijdagavond was. Overigens regende het de hele nacht en was de rivier daardoor flink gestegen.. Als in 4 meter, best raar om te zien in de ochtend. En ben ik nu onderweg naar Napiers, en weet ik nog niet wat ik daar ga doen… In ieder geval een biertje drinken ;-) Cheerz!

14 dec 2009 - Thrills in Taupo

Sinds gisteren ben ik aangekomen in Taupo wat zo'n beetje de adrenaline hoofdstad is van Auckland. Ik blijf hier nog even in de buurt om leuke dingen te doen maar vooral om een trail te gaan lopen. Ik ben even de naam kwijt maar het is 1 van de mooiste trails van Nieuw Zeeland. Vandaag heb ik een fiets gehuurd en allemaal mooie dingen gezien en gedaan. Eerst ben ik naar de Haku Falls gegaan, wat meer een stuk of 3 watervallen na elkaar zijn, maar het water is zo helder dat het wel heel mooi is. Daarna door gefietst naar de aratiatia rapids. Dit is een smalle doorgang met een dam ervoor die een paar keer per dag wordt opengezet en wat er dan gebeurd kan je wel raden :-) . Ik heb er een video van gemaakt die ik hopelijk binnenkort zal plaatsen. Als laatste ben ik naar de 'Craters of the Moon' gefietst. Hier zijn door allerlei thermische en vulkanische activiteiten allerlei kraters ontstaan die nog lekker nastomen en borrelen. Hier heb ik een mooie wandeling gemaakt en uiteraard mooie foto's.
Ik ben nu behoorlijk moe door al dat fietsen, ik ben al niet zo'n fietser en het terrein hier is nou niet bepaald vlak… Wie weet ben ik zelfs conditie aan het opbouwen… :-s
Misschien moet ik zo meteen maar lekker gaan slapen, ik begin rare dingen te zeggen… Truste

PS. Iedereen bedankt voor de reacties, ik waardeer dat zeer :-)

15 dec 2009 - Tongariro

Morgenochtend om 6.20 vertrekt mijn bus richting Tongariro National Park, 1 van de mooiste in Nieuw Zeeland. Ik doe de 3 daagse trail wat betekent dat ik de komende paar dagen helaas geen communicatie tot m'n beschikking heb. Waarschijnlijk zal ik van het weekend proberen om alles weer bij te werken.
Oh ja, voor Lord of the Rings liefhebbers, deze route gaat om Mount Doom heen :-) . En in deze setting heb ik spullen meegenomen om Lembas (elfenbrood uit de film) klaar te maken. Dat zal lekker smaken ;-) Iedereen alvast een prettige school en of werkweek toegewenst :-p
Tramper Sjoerd

20 dec 2209 - Sky dive!

Nou, das een duidelijke intro… Ik heb geskydived. In taupo, waar ik aan het bijkomen was van de tongariro trail (daarover zometeen meer) heb ik de sprong gewaagd en het was echt super gaaf! Ik heb de hoogste sprong gedaan, van 15000 voet wat volgens mij iets minder is dan 5 km. Je hebt dan een vrije val van 60 seconden waarna je nog een minuutje of 5 a 6 aan de parachute hangt. Het was prachtig weer met prachtig uitzicht, echt heel leuk om te doen :-) . Ik heb ook allemaal video's en foto's laten maken maar het is op het moment een beetje moeilijk om foto's op internet te zetten, de computers hier zijn wat prijzig en slecht uitgerust dus daar moet ik nog een oplossing voor vinden.
Nog even over de Tongariro trail, dat was echt heel gaaf om te doen ook, er was alleen 1 nadeel, de eerste dag was het heel slecht weer met sneeuw en regen en heel harde wind en dat is de dag dat je het hoogste zit en dus het mooiste uitzicht moet hebben… Niet dus. Das jammer maar ik heb alsnog een paar mooie foto's gemaakt en een grappige video… Hopelijk binnenkort allemaal te bewonderen. De tocht zelf staat geclassificeerd als redelijk zwaar en dat was ie ook, gelukkig was het de laatste twee dagen echt heel goed weer dus het was verder allemaal goed te doen.
Ik zit nu in het plaatsje Mt Manganui en het weer is fantastisch en vanmiddag en morgenmiddag ga ik surfen. Verder nog weinig plannen behalve dat Pauline al over 5 nachtjes aankomt :-) En oh ja, ik hoorde iets over een witte kerst in Nederland??? Nou gefeliciteerd :-p ik ben 1 kerst weg en dan krijg je dat… Ah wel, ik zit waarschijnlijk te bbqen op een wit strand… Is ook wel weer leuk :-) Alvast fijne kerstdagen mocht ik in de tussentijd niets meer te melden hebben!
De kerstman

wr-nz-skydive01.jpg wr-nz-skydive02.jpg wr-nz-skydive03.jpg wr-nz-skydive04.jpg wr-nz-skydive05.jpg wr-nz-skydive06.jpg

22 dec 2009 - Bergsurfen

Letterlijk dan. Ik ben al een paar dagen in Mount Mangarui, wat gewoonlijk de mount wordt genoemd hierzo en gister ben ik wezen surfen, vandaar bergsurfen. Het surfen ging lekker, en omdat ik gister les heb genomen mag ik vandaag ook nog een uurtje, das wel lekker, alleen om 13 uur vertrekt mn bus richting auckland waardoor ik 's morgens moet, vanmorgen ben ik tijdens hardlopen langs het strand gekomen en toen waren er nog weinig golven dus hopen dat het nog een beetje gaat komen… Verder heb ik eergisteren aan een lokaal poker toernooi meegedaan en toen ben ik vijfde geworden waarmee ik m'n inzet heb teruggewonnen, was in ieder geval erg gezellig. Vanmiddag dus naar Auckland, eens kijken hoe het leven daar is :-) Het is in ieder geval bijna Kerst wat hier een grote happening is, ben dus wel benieuwd!
Slaap lekker alvast allemaal!

25 dec 2009 - Blauwe kerst

En dan bedoel ik niet van de alcohol ;-) ! Nee, de lucht is blauw. Het is hoog zomer hier en dan vier je kerst met een bbq… Op een wit strand onder een strakblauwe hemel.
Prettige kerstdagen allemaal!

Zonnebader Sjoerd

30 dec 2009 - Gouden stranden

Afgelopen week heb ik in Auckland vertoefd, een grauwe stad met af en toe groene heuvels. Een beetje, hoe Pauline dat beschreef, inspiratieloos. Dus inderdaad, Pauline is er nu eindelijk ook en tot nu toe hebben we het naar ons zin. Zoals al eerder gezegd, in Auckland was niet veel te doen. Zelf had ik al de Sky Tower bezichtigd, en ook de One Tree Hill, overigens zonder boom(!). Ik heb een foto van het stompje wat over is, en als de Maori en de Kiwi's zelf het ooit eens worden zal er wel een nieuwe boom worden geplaatst maar de verwachting is dat dat nog wel even kan duren. Samen hebben we nog door het Auckland domain gewandeld, maar das uiteindelijk ook gewoon maar een park (op een oude vulkaan, dat dan weer wel ;-) ). De twee dagen daarna bestonden uit reizen, dingen regelen en rusten, wat nodig was want nu zitten we op een gouden strand ergens aan de Tasman zee, in het Abel Tasman park, een prachtig Nationaal Park. We zijn hierheen gekayakt, wat nog best een avontuur was aangezien de wind in de loop van de dag aanwakkerde van ongeveer 3 naar 5, wat het allemaal wat zwaarder en gevaarlijker maakte. We zijn zelf niet omgeslagen maar hebben een andere kayak dat wel zien doen, niet echt leuk om te zien als je weet dat je nog verder moet. Gelukkig hebben we alles gehaald en zoals ik al zei, op een gouden strand, met een zonnetje erbij en een heel goed flesje whiskey in de backpack zal alles wel goed komen :-) .
Als laatste nog, aangezien we aan de rand van beschaving zitten is de kans op bereik verder erg laag en aangezien het morgen al oudejaarsdag is, iedereen alvast een heel gelukkig nieuwjaar!
Sjoerd en Pauline

6 jan 2010 - Abel Tasman en BIER!

Abel Tasman, een Nederlands avonturier met 2 VOC schepen onder zijn hoede kwam rond 1640 in aanraking met de Maori van het Zuidereiland. Dit verliep niet helemaal vriendschappelijk maar dat is iets waarvoor ik jullie verwijs naar de geschiedenisboeken. Feit was wel dat hij een groot gedeelte van de kust in kaart bracht en dat er daarom een Nationaal Park aan die kust naar hem werd vernoemd, en een mooi park ook en dat kunnen we weten. Zoals al vermeld in de vorige blog zijn we kayakkend aan het park begonnen wat we drie dagen hebben volgehouden, waarna we 3 dagen zijn gaan trampen (zo heet het rondtrekken/hiken hierzo) in het park. We hebben echt de mooiste kliffen, bossen, heuvels en stranden gezien, echt supermooi! Wat ik ook erg bijzonder vond waren de zeehonden, heel gaaf om die in het wild mee te maken. We hoopten natuurlijk ook op dolfijnen en pinguins, dolfijnen hebben we niet gezien, maar pinguins hebben we aangespoeld op het strand aangetroffen… En gelukkig op de laatste dag ook nog levend. Ik hoop daar natuurlijk zo snel mogelijk foto's van te plaatsen maar dat wellicht nog even duren.
Iets anders waar ik fotos van wil delen is Trampers Rest, een hostel in Nelson waar we een nachtje hebben geslapen in de, volgens de eigenaar, kleinste tweepersoons kamer van Nieuw Zeeland. De eigenaar stond in de reisgids al omschreven als een beetje excentriek… En dat klopte helemaal :-) . Om even een voorbeeld te geven, als je daar logeerde mag je elke dag een plakje cake pakken, maar omdat mensen er meer pakten heeft hij een 24 uurs bewakings systeem neergezet (letterlijke woorden) bestaande uit… Een gebreid varkentje op een stok :-d !!! Je kan begrijpen dat we dubbel hebben gelegen. Foto's van de grappigste items komen er aan :-) Nu zijn we in Christchurch, en morgen gaan we de campervan ophalen, dan zijn we niet meer afhankelijk van bussen en hostels, wat allebei goed kan bevallen maar ook allebei flink tegen kunnen vallen, het hostel waar we nu zitten is bijvoorbeeld zo'n groot lelijk onpersoonlijk iets, niet echt wat voor ons maar wel als het goed is dichtbij de ophaal plek voor de campervan. Dus hopelijk kunnen we morgen echt beginnen met rondzwerven!
Nog even een bierupdate, altijd een belangrijk onderdeel van de verkenning van een land:

Tui; heerlijk, ietwat donker pilsner. Drinkt goed weg, geen enkele klacht over.
Tui blond; slapjes, smaakt eigenlijk niet naar een blond, geen aanrader.
Mac Gold; prima pilsner, drinkt lekker weg en doet bijna niet onder voor de Tui.
Mac Twist; smaakt naar bier gemixt met 7up, gewoonweg smerig.
Mac Black; een donker bier wat lichter smaakt dan je zou verwachten, smaakte erg goed, zelfs in de zon!
Mac Sassy Red; dit was een tegenvaller, volgens de reclame in de kroeg, een prijswinnaar op het gebied van smaak, wij kwalificeren het als een laf ale… Inderdaad ja, als engels bier :-( Mac Amber Ale; een heerlijk amber biertje in de trant van Palm, maar, zoals het nu lijkt ga je er heel slecht van slapen (maar kan nog toeval zijn).
Mac Great White; heerlijk witbier. Echt waar, gewoon doen op het terras ;-) Steinlager; prima pils maar heeft als vervelende eigenschap dat je verschrikkelijk vaak naar de wc moet :-(

Dat was dan weer de bier bijlage, ik hoop dat jullie het kunnen waarderen net als wij (we hebben het echt voor jullie over!).

Bierdrinkers Pauline en Sjoerd

wr-nz-abeltasmankamperen.jpg wr-nz-abeltasmanme.jpg wr-nz-abeltasmanmebackpacken.jpg wr-nz-abeltasmanmewatertaxi.jpg wr-nz-abeltasmanuitzochtmosquitobay.jpg

13 jan 2010 - Vannen door Nieuw Zeeland

Ongeveer een week geleden hebben we de campervan opgehaald en inmiddels zijn we al zo'n 1000 kilometer verder. We zijn begonnen met zo snel mogelijk Christchurch te verlaten en het land in te rijden, zuidelijke richting. Uiteindelijk zijn we uitgekomen in Onuku, in een soort boerderij hostel waar we de van konden parkeren en wel gebruik konden maken van alle faciliteiten, wat wel fijn was voor koken. De eerste nacht in de van was wel spannend, maar alles is goed gegaan. De volgende dag zijn we iets meer gaan plannen wat tot gevolg had dat we 2 dagen later (lekker rustig aan :-) ) in queenstown aan lake moko zaten, een mooi meertje (foto is al geplaatst), alleen… Heel veel regen, wat ook niet minder werd. Aangezien de regen wel een beetje vervelend werd hebben we besloten om de volgende nacht in queenstown zelf door te brengen, wat wel even fijn was omdat we heerlijk uit eten zijn gegaan, in het internetcafe foto's hebben geupload en een filmpje hebben gepakt in de bioscoop (avatar, supermooie film, hele mooie animatie :-) , en konden douchen ;-) . En als allerbelangrijkste, het weer konden checken :-) . Met de weer voorspellingen in het achterhoofd zijn we naar Milford Sound gegaan, 1 van de mooiste stukjes van Nieuw Zeeland, en met mooi/redelijk weer erbij was het erg fijn, we hebben kunnen koken op onze bbq, en we hebben een cruise gedaan… Alles bij elkaar was het wel erg gaaf, we hebben het nog steeds naar ons zin en zijn nu onderweg naar Stewart Island, helemaal ten zuiden en erg nat en koud… 265 dagen met regen per jaar, en wij hopen het een beetje te kunnen ontwijken!
Al reizende,
Pauline en Sjoerd

18 jan 2010 - Stewart Island

De afgelopen week hebben we doorgebracht op Stewart Island, het op twee na grootste eiland van Nieuw Zeeland, en van deze drie het meest zuidelijk, wat op het zuidelijk halfrond betekent dat het ook het koudst is… Maar daar hebben wij niets van gemerkt, we zaten midden in een droogte periode ;-) , 5 dagen zon :-d ! We hebben heerlijk gewandeld, een stukje getrampt op de Rakiura track (1 nachtje), dagwandelingen gemaakt, o.a. op Ulva Island wat een roofdier vrij eiland is en waar dus heel veel vogels zitten. 1 van die vogelsoorten heet de Weka, een soort boskip, en daar zijn we nog door achtervolgd en we hebben een paar vechtende Weka's gezien. De video volgt binnenkort… Ook niet onbelangrijk om te vermelden: we hebben Kiwi's gezien!!! Deze zeldzame loopvogels zijn zo'n beetje de belichaming van Nieuw Zeeland en we zijn er speciaal een wandeling met gids voor gaan doen. We hebben er 1 in het bos, een vrouwtje, en 1 op het strand, een mannetje, gezien. Helaas zijn het nachtvogels, dus de foto's zijn niet echt goed gelukt, ik moet nog kijken of ze bruikbaar zijn. De laatste avond hebben we ook nog meegedaan aan de meest Zuidelijke pubquiz ter wereld, een team gevormd met wat Aussies en Kiwis en derde geworden. En nee, er waren niet maar 3 teams ;-) .
Nog een laatste opmerking over dit fantastische eiland, we hebben gelogeerd in de B&B van Jo en Andy, en we kunnen deze plek aan iedereen aanraden. 'S morgens heerlijk ontbijt en Andy is altijd in voor een goed gesprek :-) , echt heel gezellig.
We zijn nu onderweg naar Dunedin, maar we gaan via de Catlins wat ook een heel mooi gebied is!
Native islanders Pauline en Sjoerd

20 jan 2010 - Wildlife

Allereerst moet ik nog even kwijt dat de vorige blog niet volledig was, ik heb onderweg naar Stewart Island dolfijnen gezien, Pauline helaas niet, die was net te laat. Aangezien deze blog wildlife heet vond ik dat ik dat nog wel kon toevoegen.
Gisteren was een bijzondere dag, we hebben door de catlins gereden, het aller zuidelijkste gedeelte van het zuider eiland en verschrikkelijk mooi, maar wat het echt bijzonder maakte: de dieren. Het begon al Waipapa point, volgens de reisgids kwamen daar wel eens zeeleeuwen aan land en het uitzicht zou zo en zo mooi zijn. Wij dus daar heen, en we lopen de duinen door en ik schrik me rot, ik sta 2 meter bij een enorme zeeleeuw vandaan… Gelukkig keurde hij (of zij) me geen blik waardig zodat we rustig foto's konden maken. Uiteindelijk ruim om hem heen gelopen en nog verder over het strand gelopen waar we nog zo'n kolos tegenkwamen. Later die middag zijn we naar Curio's Bay gegaan, alwaar een versteend bos te bewonderen is tijdens eb. En, er komen ook wel eens heeeeeeel zeldzame geel oog pinguins aan land, maar reken er maar niet op om ze te zien. Aldus de reisgids en de borden ter plaatse… Allereerst het bos bekeken, en het is echt heel raar om versteende bomen te zien, ook nog als zodanig herkenbaar. We wouden net weg gaan toen er opeens een pinguin voor ons stond… Of nou ja, ongeveer 100 meter verderop. En terwijl hij bij iedereen de show stal zag ik in mijn ooghoeken verderop een paar pinguin kuikens uit de bosjes komen… En er weer in terug… Uiteraard verder tegen niemand gezegd en heel langzaam en voorzichtig die kant op gegaan… En uiteindelijk heel mooie foto's kunnen maken!
Verder hebben we nog een aantal watervallen bezocht, onder andere de Niagara watervall (een spectaculaire meter hoog) ;-) , zo genoemd door 1 of andere grapjas, en de McLean waterval, die wel erg mooi was! Nu zijn we in de Otaga Peninsula, een mooi natuurgebied ten oosten van Dunedin, alwaar we vanavond hopelijk nog een blauwe pinguin en een royal albatros kolonie willen gaan bezoeken. :-d :-d :-d
Wildlife viewers, Pauline en Sjoerd

21 jan 2010 - March of the penguins en BIER II

Gisteravond zijn we naar de march van de pinguins gaan kijken alleen dan in het echt. Op een strand inde buurt zouden vlak voor zonsondergang allemaal kleine pinguins (blauwe pinguins) aan land komen. Wij dus daarheen alleen nu hadden we een keer pech, de pinguins kwamen wel alleen wat aan de late kant en daarbij was het mistig en erg bewolkt waardoor het heel vroeg donker was. Hierdoor konden we ze maar net zien en was het onmogelijk om foto's te maken. Desondanks was het wel grappig om ineens een stuk of 30 pinguins aan land te zien komen en die allemaal rond te zien huppelen, soms maar een meter bij je vandaan. Zoals al gezegd, foto's ging een beetje moeilijk, ik heb pogingen gedaan, maar ik heb de resultaten nog niet op een computer gezien, maar ben bang dat ze onbruikbaar zijn :-( Wel hebben we, in onze zoektocht naar lekker bier en onze opgave om jullie van relevant bierproef informatie te voorzien weer wat extra informatie opgedaan. Vandaag hebben we, als opoffering voor jullie, de bierproeverij van Speight bezocht. Dit is de brouwerij van Speight Gold, al 8 jaar lang het meest gedronken biertje van Nieuw Zeeland. Hier komen de biertjes en onze bevindingen:
Speight Gold: Een bier wat is vernoemd naar de prijzen die ze er 2 eeuwen geleden mee hebben gewonnen in Australië. Een prima biertje wat fijn wegdrinkt, maar naar onze mening niet zo lekker als de Mac Gold (zie onze vorige bier opoffering).
Summit: Een simpel pilsje, wat niet zo veel indruk maakte.
Traverse: Een licht (lite) biertje met weinig calorieen, wat nog wel redelijk smaakte. Beter dan een cola light in ieder geval. Summer Nog Iets: maakte zoveel indruk dat we de naam zijn vergeten, een zomer special gemaakt van abrikozen. Ik vond er niet zo veel aan, Pauline dacht dat het in de zomer op het terras met de vrouwen misschien nog wel iets kon worden.
Distinction: Een heerlijk lichtrood biertje, werkelijk heerlijk. Geschikt voor alle omstandigheden en doeleinden, zowel voor de slobberaar als voor de fijnproever ;-) .
Porter: een zwaar en donker bier, niet zo lekker maar we zouden het wellicht nog eens moeten drinken als het koud is en we zitten bij een open haard.

Behalve de Speight brouwerij zijn we een paar dagen geleden ook bij een proefhuis van Monteights geweest:

Monteights Gold: weer een prima bier, niets mis mee, maar weer is de Mac Gold beter.
Monteights Pilsener: Ik vond dit 1 van de betere pilsners, zeer bitter in de afdronk, ik vermoed dat er hop van hoge kwaliteit voor is gebruikt. Desondanks is dit geen biertje om de avond mee te vullen, daar wil je waarschijnlijk een biertje voor wat beter weg drinkt.
Monteights Irish Red: Bier op traditioneel Ierse manier gebrouwen… Met heerlijk resultaat. Net als de rode bieren van Speight en van Mac was ook deze van zeer goede invloed op de tong :-) .
Van alle bieren die we tot nu toe hebben gedronken zijn de rode bieren die er eigenlijk het meest uitspringen, allemaal van zeer hoge kwalteit, maar Tui is nog steeds favoriet.
En speciaal voor m'n zus hebben we ook nog frisdrank geproeft:
L&P: zoet en fris.
Ginger Ale: iets minder zoet. Gemberachtig.
Lemon Lime en Bitter: fris en zoet.
Cola: zoet

Morgen gaan we naar de westkust om daar iets met een helikopter en gletsjers te gaan doen… Bier testers Pauline en Sjoerd

P.S. Waarom heeft Corona een citroen smaak? Dat was oorspronkelijk om de muggen en wespen uit het bier te houden! Zo leer je nog eens wat :-)

26 jan 2010 - Sperm Whale

Zoals genoemd in m'n vorige blog zijn we na Dunedin naar Frans Jozef gegaan, een heel klein plaatsje (vrijwel geen inwoners) aan de westkust maar heel erg beroemd om hun gletsjer. Deze gletsjer is 11 km lang, is op sommige plekken 450 meter dik, beweegt op sommige plekken 8 meter per dag, zit naast een regenwoud en dit alles op slechts 700 meter boven zeespiegel. En toen wij besloten om de helikopter te nemen voor een flinke wandeling op de gletsjer was het daar maar een paar graden kouder dan in het stadje wat korte broeken en t-shirts betekende. Onze gids (gingerthing, zal wel iets te doen hebben met z'n rode haar :-) ) was erg grappig en liet ons door ijsgrotten en ijswater klauteren, en had allerlei anekdotes over stomme toeristen die in ijs/water poelen lopen… Wij gelukkig niet. Overigens mocht Pauline iedere keer voorin in de helikopter, ik niet… Te breed :-d
Na de gletsjer zijn we in volle vaart naar Kaikoura gereden… Iets wat niet werd gewaardeerd door de lokale politie. Pauline werd aangehouden voor speeding… Een primeur… 120 dollar voor 17 km te hard :-( In Kaikoura was het vooral rusten wat de klok sloeg, het is tenslotte vakantie :-) maar we zijn toch nog iets gaan doen, namelijk whale watching :-) . En we hebben geluk gehad, niet alleen was het lekker weer, ook hebben we een Sperm Whale gezien (en geleerd hoe deze walvis aan z'n naam is gekomen: in z'n hoofd zit ruim 2500 kilo aan witte olie) en een enorme groep Dusky dolfijnen. Inmiddels staan de foto's online, als je ze ziet kan je wel begrijpen dan de walvis erg indrukwekkend was :-) .
Morgenochtend gaan we weer verder reizen, donderdag avond moeten we in Wellington zijn voor een groot concert… Zoek maar op :-p
Whale watchers, Pauline en Sjoerd

28 jan 2010 - ACDC!!!

Was fantastisch!!! Echt heel cool dat ze net hier spelen terwijl we hier zijn :-) Net een half uurtje afgelopen, en nog steeds vol met adrenaline. We zijn nu onderweg naar Jasper waar we gelukkig kunnen logeren, en binnenkort komen de foto's :-) Headbangers Pauline en Sjoerd

4 feb 2010 - Roadtrip to Auckland

Na het optreden van ACDC in Wellington zijn we verder naar het Noorden gegaan. Het weer verslechterde, en we hebben een mooie ochtend gebruikt om de Tongariro Crossing te doen. Ik had dit al een keer gedaan, maar toen in de regen en de sneeuw, en Pauline had het natuurlijk nog niet gezien. Uiteraard was het nu weer heel mooi en een aantal foto's zijn nu wel beter gelukt dan de vorige keer, het scheelt echt als je gewoon wat helder zicht hebt. Aan het eind van de tocht ging het toch nog regenen terwijl we moesten wachten voor onze bus terug. Omdat we hier niet zoveel zin in hadden hebben we een lift naar een pub geregeld en ons daar laten ophalen :-) .
Na de crossing zijn we verder naar het Noorden gegaan, richting de Coromandel. Dit is een verschrikkelijk mooi natuur gebied waar we bijna niets van hebben gezien omdat het steeds heel erg regende wat niet zo bevorderlijk was voor het uitzicht. Uiteindelijk zijn we uitgekomen in Thames, wat dan een soort van stadje zou moeten zijn. Dat dat niet zoveel voorstelt hier kwamen we 's avonds achter, van de drie pubs waren er twee dicht… En dat was om half tien 's avonds, weliswaar op zondag maar het kreeg van ons toch het predikaat ghost town opgespeld. De volgende dag regende het nog steeds dus hebben we de dag gevuld met een massage en een bioscoopje. We zijn naar de lovely bones gegaan, Pauline vond het goed, ik vond het een echte boutfilm, ik snap wel waarom er verder vrijwel alleen vrouwen in de zaal zaten… Na de film ben ik maar flink bier gaan drinken om het allemaal maar een beetje te vergeten… De volgende dag moesten we verder richting Auckland wat we met een behoorlijke omweg hebben gedaan, en gisteren zijn we dan ook echt in Auckland aangekomen. Hier moesten we de auto inleveren, dus we hebben nu geen auto meer waardoor we opeens dus weer van het OV gebruik moesten gaan maken… Wat weer tot gevolg had dat we nu half Auckland hebben gezien… :-( Vandaag zijn we naar Rongitoto Island gegaan, een vulkanisch eiland wat pas ongeveer 600 jaar bestaat, en vlak naast een ander eiland ligt. Erg mooie wandeling gemaakt en door een lavagrot gelopen, alles bij elkaar wel erg mooi. Nu zitten we te wachten op de ferry, dat duurt nog even maar das niet erg, we zitten heerlijk in het zonnetje :-d
Zonnebaders Pauline en Sjoerd

PS. Helaas gaat Pauline morgen weer naar huis, ik blijf hier nog een week alvoor de reis doorgaat richting Sydney, Australië.

9 feb 2010 - De laatste week in Nieuw Zeeland

En dat was het dan. Morgenochtend vertrekt mijn vliegtuig richting Sydney. Ik heb deze week niet zoveel meer gedaan. Ik heb een dagtocht gemaakt naar Mohuike Island, een mooi klein eiland waar de Aucklanders komen om een dagje eruit te gaan. Het eiland is roofdier vrij gemaakt en er worden zeldzame vogels uitgezet om weer een populatie te krijgen. Ik heb ze niet gezien, helaas was het te warm (ook vogels houden dan siesta ;-) ) maar het eiland was erg mooi. Ik heb daar trouwens een guided tour gedaan, die werd gegeven door een oud lief vrouwtje wat betrokken was bij de organisatie die het eiland weer aan het mooi maken was. Erg lief :-) . Verder heb ik een paar dagen doorgebracht op Waiheke Island, waar ik heb gezond, gelezen, gezwommen, gezond, nog eens gezond, gelezen, gezond, gelezen en nog eens gezond :-) . Erg relaxt :-d . Oh ja, ik ben ook nog naar de film geweest, Sherlock Holmes, wat ik een erg goede film vond en de bioscoop had banken in plaats van stoelen, dus erg fijn allemaal.
Morgenochtend gaat het vliegtuig om 9 uur, dus dat wordt vroeg opstaan :-( Op naar Sydney, :-) , nog twee weken te gaan, Sjoerd

Australië

11 feb 2010 - Australië Starts

Het was niet makkelijk om in Australie aan te komen. Het begon gisterochtend op het vliegveld, ongeveer 1 minuut na inchecken veranderde de status van mijn vlucht van 'check in' naar 'cancelled'… Ik weet nog steeds niet precies wat er aan de hand was maar uiteindelijk was ik dus pas om half 3 in Sydney, in plaats van half 11. Dankzij de douane, de trein en een achtelijk bus systeem was ik pas om half 5 in mn hostel. Bussen hier zijn een beetje raar. Niet alleen staat op de halte niet aangegeven welke route bussen gaan volgen of uberhaupt welke kant ze op gaan, ook worden buschauffeurs halverwege de rit gewisseld… Dat betekent dus dat de chauffeur die je zou vertellen wanneer je ergens zou zijn niet meer op de bus zit. En op veel haltes staat de naam van de halte alleen aangegeven in heel kleine letters. Dat ik bij de goede halte ben uitgestapt mag een klein wonder heten. De mensen hier zijn tot nu toe wel aardig, en behulpzaam.
Ik heb me hier tot nu toe bezig gehouden met surfen, en dat gaat de komende paar dagen niet veranderen :-) . Ik ben speciaal naar Bondi Beach gegaan, dat schijnt een echt surf walhalla te zijn en dat klopt aardig. Iedereen hier surft, of is minimaal sportief bezig. De golven waren vandaag overigens niet echt ideaal voor mij. Ik ben tenslotte nog steeds een beginner en ze waren hard, hoog en snel. Het duurde dan ook tot kwart voor 5 totdat ik echt een goede 'surf' had. Verder, ter mijn verdediging, ik had ook nog eens een veel te klein board gekregen bij de verhuur. En hoe kleiner het board, hoe instabieler. Ik was dan ook aardig trots dat het eindelijk was gelukt :-) . Om het nog beter te leren heb ik besloten om van vrijdagavond tot zondagavond op surfkamp te gaan. Dat ligt niet in Sydney, wat wel fijn is, kom ik ook nog eens uit de stad ;-) , en is gewoon 2 dagen vol met les en surfen. Ik hoop dat het leuk wordt en dat het weer goed is daarzo. Hier wordt namelijk vanaf vrijdagavond onweer voorspelt (ook altijd een mooi gezicht) dus ik ben benieuwd.
Surfrider Sjoerd

14 feb 2010 - Surfkamp

Helemaal verbrand, overal spierpijn, kapotte knieen en handen… Ik kan iedereen aanraden om een keer op surfkamp gegaan :-) . Het kamp was een paar uur rijden bij Sydney vandaan bij een strand genaamd Seals Rock. Gisteren hadden we goede golven en ik heb echt een paar heel grote golven gepakt, echt heel gaaf. Vandaag ging het minder, de golven waren veel te ruw, zelfs de instructeurs konden er niet zo veel mee. Ik heb nog wel een aantal golven kunnen pakken maar dat waren allemaal 'white water waves', golven die al omgeslagen waren zeg maar. Over een paar uurtjes ben ik weer terug in Sydney, en dan vertrekt het vliegtuig op dinsdag, op naar Las Vegas :-) Surfer Sjoerd

USA

22 feb 2010 - Las Vegas

Wat een stad zeg, alles draait hier om gokken. Gratis drank, shows, concerten, ze doen er hier alles aan om te zorgen dat je hier komt en blijft gokken…. En dat lukt ze aardig goed. Ik heb de hele week gepokerd en heb gister pas voor het eerst iets weten te winnen… Dus genoeg over het gokken ;-) Ik heb ook een aantal shows gezien. Donderdag ben ik naar 'Tournament of the Kings' gegaan in Excalibur. Een erg spectaculaire show met paarden, ridders en echte zwaardgevechten :-) . Echt hel gaaf, en een leuk detail, je kreeg er eten bij maar geen bestek dus ik heb lekker een gebraden kippetje af zitten kluiven :-) Vrijdag ben ik ook iets heel gaafs gaan doen, ik ben naar Santana gegaan in het Hardrock Hotel, ook echt heel gaaf, supergoede show. Was echt heel leuk om te zien. Alleen jammer dat ze m'n lievelingsnummer niet speelden (She's not there) maar voor de rest werden alle grote hits subliem gespeeld. Super.
Zaterdag heb ik een thrill ride gedaan hier in de Stratosphere, mn hotel. Dan word je in een soort kermis attractie op 300 meter hoogte de rand over geschoten, het zag er echt heel gaaf uit maar het was een beetje saai :-( . Het grappigste waren nog wel de 2 grote stoere kerels achter me die gilden als een stel schoolmeisjes ;-) . Ach ja… Maar het is over en uit nu, morgenochtend mag ik weer terug om mn vlucht te gaan halen, dan ben ik dinsdag terug om donderdag weer aan het werk te gaan… Dat zal wel weer even wennen worden… Tot snel!